Så undviker du höga sjukvårdskostnader i USA

  • 0
När jag pluggade i Santa Barbara fick jag vid ett tillfälle problem med foten. Jag gick till Student Health Services på skolan, fick en remiss till en vårdcentral och träffade där en läkare som gav mig en kortisonspruta. Foten blev bra. Ungefär ett halvår senare damp en räkning ner i brevlådan. 200 dollar skulle jag betala. Och då hade en del av kostnaden redan dragits av på min amerikanska försäkring. Under halvåret som gått hade jag hunnit prata med en läkare i Sverige, som gav mig en burk kortisontabletter ifall problemet skulle återkomma. Priset för dessa var ca 50 kr.

Vad lärde jag mig av detta?

  1. Undvik att uppsöka läkare i USA.
  2. Om något trots allt skulle hända, kontakta det svenska försäkringsbolaget och undvik om möjligt det amerikanska. (Jag hade en svensk försäkring under hela min collegevistelse, men eftersom självrisken ligger på 1500 kr kunde de inte hjälpa mig med incidenten ovan.)
  3. Läs det finstilta i försäkringsvillkoren, för att slippa otrevliga överraskningar.
Här kommer lite mer information om försäkring när man pluggar i USA. 

Amerikansk försäkring

Amerikanska college har ofta en speciell försäkring som alla internationella studenter måste teckna. Den brukar kosta runt 1000 dollar och uppåt per läsår (9 månader) och går sällan att slippa undan, även om man kan visa att man har en försäkring från sitt hemland som ger minst lika bra skydd. När jag jämförde villkoren för min amerikanska och svenska försäkring såg jag att den amerikanska försäkringen hade en massa olika undantagsregler och inte alls gav lika bra skydd som den svenska. Dock var jag ändå tvungen att teckna den amerikanska.

Svensk försäkring

Teckna en svensk reseförsäkring som gäller för hela utlandsvistelsen. Det går att göra exempelvis hos bolaget där du har din hemförsäkring. Läs villkoren noga och jämför villkor och priser hos olika bolag innan du bestämmer vilken försäkring du vill teckna. När man åker till USA som utbytesstudent är man automatiskt försäkrad via sitt svenska universitet, men det är inte säkert att den försäkringen ger samma skydd som en försäkring man skulle teckna på egen hand. Kammarkollegiets Student UT-försäkring har till exempel lägre högsta ersättningsbelopp (10 000 kr) för stöldbegärlig egendom, jämfört med Länsförsäkringar (50 000 kr). Tänk på det om du är utbytesstudent och har dyr dator, mobiltelefon, kamera m.m. Student UT-försäkringen gäller dessutom bara i utbildningslandet. Om man vill resa till något annat land under studietiden så måste man teckna en extra försäkring för det.

Ett exempel som illustrerar hur bra det kan vara att ha svensk försäkring

Jag och en kompis åkte till Los Angeles ett par dagar i januari 2008. På väg hem till Santa Barbara blev vi sittande lite för länge vid en busshållplats i Venice Beach. Klockan var över elva på kvällen, det var mörkt och på andra sidan gatan stod fyra killar som inte verkade ha något särskilt för sig. Jag sa till min kompis att vi nog inte borde sitta kvar, men det gjorde vi i alla fall. En halv minut senare dök killarna upp framför oss och sa åt oss att ge dem våra väskor. Det var bara att göra som de sa och springa därifrån. Det var såklart bra att vi klarade oss oskadda, men vi blev av med nästan allt vårt bagage, från plånböcker och värdesaker till badhanddukar och kläder. Vi anmälde genast händelsen till polisen i Los Angeles (enda gången i mitt liv som jag suttit i baksätet på en polisbil!) och dagen efter mailade jag mitt svenska försäkringsbolag. I slutändan var ersättningen jag fick långt ifrån värdet av alla saker jag förlorade, men försäkringspersonalen i Sverige var hjälpsam och gjorde processen betydligt lättare än incidenten jag berättade om ovan. Och ännu viktigare: den amerikanska försäkringen hade inte kunnat hjälpa mig alls.

Övriga tips

  1. Jag kan inte poängtera detta nog: läs försäkringsvillkoren! Gäller försäkringen bara i utbildningslandet eller kan du resa under studietiden? Blir du hemtransporterad om något allvarligt händer? Vad är högsta ersättningsbelopp om du skulle bli bestulen? 
  2. Ta reda på hur du ska göra om olyckan skulle vara framme. Vilket sjukhus/ vårdcentral ska du gå till i första hand? Vilka papper behöver du ta med dig? 
Om någon har mer erfarenhet av försäkringar eller sjukvård i USA så får hen gärna höra av sig och berätta. Här och här kan ni få fler tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar