Att plugga i Sverige efter college

  • 19

En fråga som jag får ofta är: Kan man plugga i Sverige efter att man pluggat på college i USA? Svaret är nej, för när du pluggat i USA kommer du aldrig mer vilja plugga i Sverige. Skämt åsido, det är möjligt att räkna in amerikanska kurser i en svensk examen.

Säg att du vill läsa fristående kurser och ta ut en kandidatexamen i psykologi. Då behöver du 180 högskolepoäng, varav 90 måste vara i psykologi. Reglerna brukar dock vara mer specifika, t.ex. att du måste ha läst översiktskursen och kandidatkursen på 30 hp vardera. Be en studievägledare göra en bedömning för att se om dina amerikanska kurser motsvarar någon av dessa. I bästa fall slipper du ta kursen i Sverige, och då är det bara att räkna ut hur många poäng du har kvar att läsa. Man brukar räkna 1 semester credit = 2 svenska högskolepoäng.

Tänk på:
  • Du kan bara tillgodoräkna dig kurser som är på högskolenivå. Alla collegekurser är nämligen inte det. Till exempel kan du läsa engelska och matte på lägre nivåer.
  • Du kan inte söka in till en svensk utbildning med dina amerikanska poäng, utan då är det bara gymnasiebetyg, högskoleprov etc som räknas.

Svaret är alltså: Ja, du kan tillgodoräkna dig kurser, men exakt vilka vet du inte förrän du fått en bedömning från universitetet i Sverige.

19 kommentarer:

  1. Hej! Förlåt om jag stör, men jag har fått beslsut från csn att jag får studielån av csn men jag har en jätte rörig fråga som förvirrar mig jätte mycket!
    Jag ska studera i 2 år och har ansökt om csn i 1 år. Hur ska jag betala hela skolavgiften om den kostar runt 100.000 och jag bara får typ 13000 i månaden? Snälla hjälp!! Jag älskar din blogg..
    Mariella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du stör inte alls. Men jag förstår inte riktigt din fråga. Om du får 13000 i månaden, gånger 10 månader, så räcker det ju? När man pluggar utomlands får man nämligen sina pengar från CSN i en klumpsumma, alltså en stor utbetalning per termin istället för en mindre summa en gång i månaden.
      Förklara gärna igen om jag missförstod din fråga.

      Radera
  2. Alltså jag har räknat ut att jag ska få 13.000 i månaden.
    Men om jag betalar hela summan, alltså 100.000 i skolavgift, hur ska jag då betala hyra, äta mm?
    Vill du att jag infogar besluten?
    Jag får allt i en klumpsumma, ja men hur ska jag äta om jag betalar skolavgiften? då har jag bara typ 1000 i månaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag förstår problemet. Är det bara själva skolavgiften som kostar 100000? Ofta anger skolan alla levnadskostnader i en "estimated budget", har du kollat på den summan? I så fall får du ett hum om hur mycket mer pengar det är du behöver.

      Och har du tagit ut merkostnadslån från CSN? Eller bara bidrag och vanligt lån?

      Om pengarna ändå inte räcker så vet jag faktiskt inte vad jag ska svara. Det där med pengar var ett problem som jag själv stod inför när jag skulle börja på UCLA. Det var också därför jag blev tvungen att hoppa av. Men i mitt fall var det en betydligt större summa som krävdes, så jag tycker det borde gå att ordna i ditt fall. Går det att söka stipendier genom skolan? Har du några besparingar eller möjlighet att jobba? Många bäckar små, heter det ju ...

      Radera
  3. Hej, förlåt jag blev själv förvirrad ett tag.
    Jag ska få 186.000 per studieår(Bifogar bild: http://i41.tinypic.com/11m6ntz.jpg)
    50.000 går till studieavgift/år och resten till mat, hyra mm. Eller har jag räknat detta fel? Hur mycket är det beräknat att jag ska ha i månaden om jag delar upp det på 12 månader? Får jag hela klumpsumman direkt till mitt konto?
    Jag är verkligen jätteförvirrad! Skulle vara sjukt tacksam för din hjälp, för jag förstår verkligen ingenting!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du bifogade en bild! Jag ser att det är SBCC du ska plugga på? Kul! :)

      Jag tror att bästa sättet att reda ut detta är att ta allt från början. Det kommer bli ganska långt, men jag hoppas du hänger med.

      Vi börjar med SBCC:s kostnader. Bara så du vet vad jag pratar om, här är länken till SBCC:s estimated budget:

      http://international.sbcc.edu/apply/costofstudies/

      Siffrorna du ser i länken ovan är vad SBCC beräknar att det kommer kosta för dig att vistas där under ett läsår (9 månader). En del av detta är själva skolavgiften, som du betalar till SBCC i början av varje termin. Om du t.ex. anmäler dig till 12 kurspoäng på höstterminen måste du alltså betala 2952 dollar i början av den terminen. Om du läser fler än 12 poäng så kostar det lite mer, fast det står inte i deras estimated budget. Dessutom tillkommer health fee, försäkring m.m. För att göra det enkelt så kan vi säga att skolkostnaderna för hela läsåret hamnar på ca 50 000 kr, precis som du skrev. Du har räknat helt rätt.

      Resten av kostnaderna som står på SBCC:s estimated budget, alltså mat och boende m.m., varierar lite beroende på vad du hittar för boende och så. SBCC räknar med att hyran ligger på 650 dollar i månaden och att det går åt 800 dollar i månaden åt mat och andra saker. Dessa är kostnader som du betalar kontinuerligt under hela din vistelse.

      Allt som allt beräknar SBCC att du kommer behöva drygt 20 000 dollar (drygt 140 000 kr) för hela läsåret. Hänger du med så långt?

      Nu till pengarna du får från CSN. Jag säger "få", men kom ihåg att större delen av dessa pengar är lån som du faktiskt måste betala tillbaka så småningom.

      I brevet du fått från CSN står att du kommer få 186 000 kr för läsåret 2012-2013. Dessa 186 000 kr betalas till ditt konto i två omgångar: ca hälften av summan kommer i början av höstterminen, och den andra hälften kommer i början av vårterminen. (Kom ihåg att du måste lämna studieförsäkran till CSN innan du kan få dina pengar!) Du får liksom inga månadsbetalningar, så det gäller att du själv ser till att pengarna från CSN räcker hela terminen ut och ända till nästa betalning från CSN. Du kan använda SBCC:s estimated budget för att få ett hum om vad du behöver spara undan för varje månad. Om vi lägger ihop summorna som jag nämnde tidigare, så bör det gå åt ca 1450 dollar i månaden (650 i hyra + 800 till mat och annat). Räkna alltså med att det går åt minst 10 300 kr i månaden, efter att du betalat skolavgifterna.

      Slutsats: Enligt brevet du fick räcker pengarna från CSN till allt du behöver under läsåret, men eftersom du bara får två utbetalningar (en gång per termin) är det du själv som ansvarar för att de räcker hela den tid som de är tänkta att räcka till.

      Svarar det på din fråga nu?

      Radera
  4. Ja, tack så himla mycket!! Det förklarar alla mina frågor.
    Ha det bra, älskar som sagt din blogg!!

    SvaraRadera
  5. Hej! Fantastiskt bra blogg!!
    Jag har tänkt att studera på sbcc i ett eller två år. Där har jag tänkt plugga ekonomi och management. Min fråga är om jag kan antingen fortsätta min ekonomi utbildning på ett universitet i Sverige och få ut min kandidatexamen eller läsa fristående kurser så jag når upp till 180 HP och på det sättet få ut min kandidat. För om jag studerar 2 år och läser då 120 HP borde väl ett år hemma i ett universitet räcka för att nå upp till 180 HP? Ett universitet jag givetvis har kommit in från mina gymnasiebetyg. Och är jag då med denna kandidatexamen är behörig att söka in på en eventuell master?
    Sedan skulle jag vilja veta hur svårt det är att komma in på sbcc soccerlag och hur stora chanserna är att man kan få stipendierförslag från 4-years colleges. Alltså om coacher och liknande tittar på matcherna osv...
    Tack på förhand! / Simon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du vill plugga på SBCC. Det är en bra skola och en härlig plats att vara på.

      Förutsatt att du på SBCC läser kurser som går att tillgodoräkna vid det svenska universitetet, så ska det inte vara några problem att läsa klart till din kandidat (och master) i Sverige. I så fall bör ett år i Sverige räcka för att få ut din kandidat. Kolla vilka specifika kurser som skolan i Sverige kräver för att ta ut en kandidat, och lista ut vilka kurser på SBCC som kan motsvara dessa. Vad som verkligen går att tillgodoräkna vet du inte förrän du tar ut din examen, men på så sätt får du i alla fall lite mer koll på vad som gäller redan innan du åker.

      Jag vet inte riktigt hur svårt det är att komma med i nåt lag, men eftersom SBCC är ett community college så antar jag att det inte är precis omöjligt. Jag vet inte heller hur det funkar med stipendierna på den fronten, men det brukar finnas betydligt fler stipendier tillgängliga om man håller på med någon sport på skolan.

      Lycka till och säg till om du undrar nåt mer!

      Radera
    2. Tack för det snabba svaret!

      Hur kollar man upp om kurserna gäller? Är det verkligen så att vissa skolor här hemma i Sverige godkänner visa kurser medans andra skolor inte godkänner. Det låter väligt konstigt!

      Tack på förhand!

      Radera
    3. Nja, om utbildningen/examen är densamma så bör skolorna i Sverige godkänna samma kurser. Problemet är väl snarare att de svenska utbildningarna kan heta lite olika och att de inte alltid har exakt samma krav på kurser. Fast jag har inte så bra koll på vad som gäller just inom ditt område.

      Gå in på det svenska universitetets hemsida (eller något av de universitet du är intresserad av, om du inte har ett specifikt) och läs vad som ingår i de kurser som är obligatoriska för att ta ut en kandidat i Sverige. Jag vet inte vad kurserna inom ditt område kallas, men säg att man måste ha A, B och C-nivå. Läs då vad som ingår i A- och B-kurserna (C-nivå finns inte på community college) och jämför med SBCC:s kursbeskrivningar för att se vilka kurser som kan tänkas motsvara varandra.

      Jag menar bara att man inte ska ta för givet att skolan faktiskt tillgodoräknar ens amerikanska kurser. Jag har själv haft lite krångel med det. Först var jag tvungen att gå till en studievägledare för att få ett intyg om att några av mina amerikanska kurser tillsammans motsvarade den svenska grundkursen, så att jag sedan kunde söka till kandidatkursen. Sen måste jag skicka in hela mitt amerikanska transcript till examensenheten för att få alla mina amerikanska poäng tillgodoräknade. I mitt fall har det varit en himla massa papperskickande hit och dit, och en sak som egentligen är ganska enkel har blivit väldigt krånglig. Och genom att svara utifrån min egen erfarenhet har jag själv fått det att låta ännu krångligare ... Det känns som att jag bara förvirrar det hela ännu mer just nu. Hoppas du förstår ändå, du verkar ju ha bra koll själv.

      Radera
  6. Hej jag har ett par frågor jag undrat över jättelänge men vet inte vem jag ska fråga! Det är så att jag vill ta en AA(associate degree) i film production men vissa säger att det tar 2 medans andra säger att det tar 2.5 eller 3 år.
    Vet du hur det funkar?
    Och 2 sista frågor..
    1: Hur gör jag med pengarna jag får av csn? Blir det inte dyrt att betala med mitt svenska nordea-visa kort? Hört att flera skaffat sig amerikansk bankkort. Hur gör man?
    Vill ju inte debiteras med typ 100 sek varje gång jag ska ta ut eller betala. :/

    2: Vilken operatör är den billigaste i usa? Typ som comviq kompis men i usa-form eller hur man säger.
    Är det bara abonemang som gäller eller finns det refill som är lika, eller billigare än comviq kompis?

    Tusen frågor, förlåt. men jag är så förvirrad!
    älskar verkligen din blogg förresten! Säger inte detta för att du ska svara på mina frågor utan för att jag lärt mig en jävla massa av din blogg, sjukt bra och lärorik med tips osv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Hur lång tid det tar att ta en AA beror på hur många kurser du väljer att läsa per termin. För att få en AA behöver du minst 60 kurspoäng (enligt SBCC:s tvåterminssystem), varav ett visst antal måste vara inom Film Production och ett visst antal inom General Education. Mer om detta bör stå på skolans hemsida (det brukar finnas pdf-filer att ladda hem där det står exakt vilka kurser man behöver). För mig tog det 2,5 år (5 terminer), men det var för att jag läste väldigt många kurser och tog ut mer än en AA.

      Du skaffar amerikanskt bankkonto väldigt enkelt genom att gå till den bank du är intresserad av och skriva på lite papper. Bank of America är t.ex. en av de stora amerikanska bankerna och där brukar man som student kunna få ett speciellt studentpaket helt gratis. Det är bara att ta med passet och gå dit och fråga. Det kostar lite att föra över pengar från Sverige till USA, men det kan det vara värt om man tänker stanna en längre tid.

      Jag vet inte vilken operatör som är billigast i USA just nu, men Verizon, AT&T, Sprint och T-Mobile är några av de största. Det finns både abonnemang och refillkort. Vilket man väljer beror på hur mycket man ringer och hur länge man planerar att stanna, eftersom många abonnemang kräver att man binder upp sig ganska länge. Refillkort, t.ex. det som kallas för ”pay as you go” från AT&T, är ganska vanligt, särskilt bland internationella studenter. Anledningen var nog att det fanns en affär mitt i Santa Barbara som sålde AT&T-grejer. När jag skaffade det ringde man gratis till alla med samma operatör och man kunde köpa billiga sms-paket. För övrigt var det ganska dyrt om man ringde mycket. Bäst är nog att kolla runt lite vad som finns när du kommer dit. Se bara till att din telefon är upplåst i Sverige.

      Hoppas det svarade på dina frågor. Annars får du höra av dig igen.

      Tack för fina ord också! Härligt att kunna hjälpa till.

      Radera
  7. Hejsan! Ser att många undrat så jag tänkte om jag också kunde fråga något. Jag ska studera i Santa Barbara City Collge nu till hösten 2012 och har nämligen 2 frågor.
    1: Vad ät det där mandatory health fee som skolan tvingar en att betala? 9500:- obligatoriskt UTÖVER försäkringen som csn ger en?
    och 2: Vad rekommenderar du att jag gör med boendet?
    Söka på plats? Eller skaffa det redan nu? Vad är det längsta du hört någon vara utan boende? Jag är verkligen skit rädd!
    Ha det bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du ska till SBCC!

      1. Försäkringen från SBCC är obligatorisk och kommer från ett särskilt bolag som skolan valt ut. Jag frågade faktiskt SBCC:s internationella kontor när jag kom dit, för jag tyckte precis som du att det är jättedumt att betala deras försäkring när man har en försäkring hemifrån, som dessutom ger bättre skydd. Skolan måste helt enkelt veta att man är försäkrad, och enda sättet är att ha en försäkring för alla. Men skulle du sedan råka ut för något så är det bäst att kontakta ditt svenska försäkringsbolag – inte det amerikanska.

      2. Jag brukar rekommendera att fixa boendet när man är på plats. Å ena sidan kan det kännas stressigt för att det ofta är svårt att få boende, men å andra sidan är det det säkraste sättet. De lägenheter och rum som annonseras ut på craigslist.com eller via skolans hemsida har ofta lägre standard än man väntar sig – även om bilder visas – så det är bäst att ha sett det med egna ögon innan man skriver på något kontrakt eller betalar någon "deposit". Själv bodde jag på SB Tourist Hostel den första tiden, där det också bodde en hel del andra studenter (många svenska) som man kunde leta boende tillsammans med. Det är lättare om man är flera.

      Om du är väldigt nervös över boendet så finns en del företag som hur ut rum i lägenhet/hus, t.ex. Buena Vista Apartments där några av mina kompisar bott och verkar ha trivts ok, fast de inte sett det innan de kom till Santa Barbara. Dock vet jag själv inte så mycket om just det företaget, så jag kanske inte borde tipsa om det egentligen. ;)

      Jag vet inte hur lång tid det tagit som längst för någon. Första gången jag kom till SB var jag utan boende i 3 veckor, men det var ingen fara. Det var innan skolan börjat och då gjorde man ändå lite småresor under tiden. Det är ju inte precis så att man är hemlös. Om man inte är alltför kräsen så hittar man snart nåt.

      Hoppas det svarade på dina frågor. Säg till om du undrar nåt mer!

      Radera
  8. Hej, har två frågor.
    Har funderat på att börja läsa på ett community college i usa. just nu lutar det åt early childhood. Kan man ta reda på innan om universitet tillgodoräknar kurser därifrån? Om jag nu bara skulle välja att läsa ett år där, och sen fortsätta hemma, eller bli klar där, men ändå läsa så jag får en kanditat examen hemma.
    och sen vad är en associate degree värd i sverige? Om jag tar en i early childhood så kan man ju jobba på preschools i usa, men räcker det för att få jobb som förskolelärare här hemma? Eller måste man ha en svensk exam för det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Bra frågor, som är värda att tänka igenom.

      Om jag var du skulle jag vända mig till en (eller fler) studievägledare på universitetet i Sverige. Man kan sällan bli garanterad i förväg att man får tillgodoräkna sig alla poäng, men du kan i alla fall förklara vilka kurser du vill läsa och på vilket college. Hur det fungerar med tillgodoräknande av utländska kurser beror bland annat på vilket program man läser i Sverige.

      Jag är ingen expert inom ditt område, men min gissning är att man behöver en svensk examen (dubbelkolla med någon som vet för att vara säker). Det utesluter dock inte att man läser vissa av kurserna utomlands. Karriärmässigt är en associate degree inte värt mycket i Sverige, eftersom vi inte har någon motsvarighet. Men beroende på ämne och på hur mycket man läst så kan en associate degree motsvara ungefär en halv kandidatexamen.

      Radera
    2. Tack, lutar åt antingen då eraly childhood eller English and humanities. Men då är det bara att med sig och visa vilka kurser som ingår i dessa program och så får de se om de kan säga något nu om de kan tillgodoräknas eller ej. Läste i ett annat inlägg att du har gått IB, det gjorde jag med. Kan de godkänna detta som "proof" om ens prociency i engelska? Har skickat och frågat där jag vill ansöka, men de tar ju så lång tid att svara. Så att man kanske inte behöver göra det där TOEFL testet.

      För mig gör det egentligen ingenting om jag måste läsa upp en kanditat examen i sverige, gör det här mest för att min pojkvän är amerikan, och det enda sättet vi kan bo tillsammans tills han är klar på universitet är att jag kommer dit och pluggar. Men det hade ju varit bra om de kurserna jag bröjar på kan räknas här med så man inte "slösar" bort ett helt år liksom.

      Radera
    3. IB brukar tyvärr inte kunna ersätta TOEFL. Möjligtvis kan det gå om man har läst English A1. Hur står det på skolans hemsida? Det är alltid bäst att fråga för säkerhets skull. Förhoppningsvis får du svar från dem snart.

      Jag förstår vad du menar och tycker det är smart tänkt av dig. Hoppas att du kan tillgodoräkna dig de kurser du vill.

      Radera