Den bästa pizzan

  • 0


Något som lagas ofta i mitt kök är pizza. Det går snabbt och lätt att baka och blir även gott att värma i ugnen dagen efter (jag har ingen micro) eller att äta kall. Medan pizzadegen jäser kan man göra en tomatsås på färska tomater, lök, oregano, basilika och tomatpuré. På den utbakade pizzan brukar jag sedan lägga tonfisk och mozzarella i skivor (jag hoppar oftast över den vanliga osten) och sist strör jag över färsk eller torkad oregano. Underbart!

Receptet nedan består av en klassisk pizzadeg (från Nya Annas mat av Anna Bergenström) och min egna tomatsås, ihopkomponerad efter åtskilliga pizzabak.

Till en stor ugnsplåt (4 personer) behövs:

Deg:
2 dl ljummet (37°C) vatten
2 msk mjölk
1/4 paket (12 g) jäst
1/2 tsk salt
1 tsk honung
2 msk olivolja
5 dl vetemjöl

Tomatsås:
1 gul lök eller 1-2 färska lökar eller 2-3 charlottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
4-5 tomater
1-2 msk tomatpuré
salt
peppar
ev. 1 krm socker
rejält med färsk oregano och/eller basilika (ca 15 blad) eller ca 1 msk torkad

Ovanpå pizzan:
2 burkar tonfisk
250 g mozarellaost (2 st "bollar")
färsk eller torkad oregano

Rör ut jästen i honung, salt och lite av vattnet i en bunke eller matberedare. Tillsätt resten av vattnet, mjölken, olivolja och sist mjölet och bearbeta ordentligt tills degen är blank och smidig. Låt jäsa i ca 40 minuter.

Gör under tiden tomatsåsen: Finhacka löken och fräs i olja tills den blivit mjuk. Hacka tomaterna och tillsätt dessa tillsammans med pressad vitlök, tomatpuré och kryddor. Låt puttra några minuter eller tills degen jäst färdigt. Ju längre den kokar desto bättre. Smaka av med socker och krydda eventuellt lite extra.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda den lätt och kavla ut till en stor rektangel. Lägg den på en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper. Bred på tomatsåsen och lägg på tonfisk, som först fått rinna av, och mozarella skuren i tunna skivor. Strö över färsk eller torkad oregano.

Låt den utbakade pizzan jäsa i ca 10 minuter och värm under tiden ugnen till 260°C. Grädda pizzan ganska långt ner i ugnen i ca 12-15 minuter tills osten smält och pizzan fått lite färg. Låt pizzan svalna en stund innan den klipps i bitar (lättare än att skära med kniv). Servera med grönsallad.

Pizzan innan gräddning, med riven ost på ena halvan.

Detta är anledningen till att jag hellre lägger ut bilder på bakverk än på mat. Den jättegoda pizzan på bilden ovan ser ut som ... nej, jag vill inte avsluta den meningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar