Baka en baklava

  • 2
Mina hembakade baklavas.

När jag gick på marknader i London såg jag mängder av bageristånd som sålde baklavas och andra spännande bakverk. Jag har alltid velat prova en, men det var inte förrän idag, då jag hade filodeg över från ett annat bakprojekt, som jag faktiskt gjorde det. Med färdigköpt filodeg är baklavas nämligen lätta att få till hemma. Hela receptet finns här, men en snabbgenomgång med bilder kommer här:


Börja med att finhacka pistagenötter, valnötter och aprikoser.

(Eller ägna först några timmar åt att beundra de otroligt snygga pistagenötterna som du, lat som du är, övertalat din snälla medhjälpare att skala åt dig.)

Häll ner nöthacket och aprikoserna i en skål tillsammans med socker, ingefära och kanel.

Blanda!

Nu kommer finliret. Lägg ut ett filodegsark på ett bakbord, pensla smält smör på det, lägg på ett till filodegsark, häll nötblandningen längs med ena långsidan, rulla, rulla, rulla samtidigt som du hela tiden penslar på ännu mer smält smör ... Till slut kommer du ha en rulle som ser ut ungefär såhär:

Baklava innan gräddning.

Skjuts in i ugnen! I receptet stod att man skulle grädda kakorna i en form, men jag använde en helt vanlig ugnsplåt istället och flyttade över dem till en glasform efteråt. Medan de står i ugnen kokar man ihop en lag på honung, vatten och citron som man sedan häller över de varma kakorna.

Slutresultatet: Frasiga, lite kladdiga och väldigt söta baklavas.

Ni kanske undrar vad som händer med alla bakverk eftersom jag bakar så mycket? Jag har sju påsar bullar i frysen ...

2 kommentarer:

  1. Haha! Det är jobbigt när frysen blir överfull. Men då är det bara att ha kafferep. ;)

    kram

    SvaraRadera
  2. miss.schweiz.lover.8828 maj 2011 kl. 15:10

    Jag älskar baklava och tiramisu!

    SvaraRadera