Rubiks kub

  • 0


Den här kuben har stått olöst på mitt rum i jag vet inte hur många år. Men igår kväll bestämde jag mig för att lösa den en gång för alla, vilket visade sig vara lättare än jag trodde.

Bilderna nedan tog jag för skojs skull medan jag löste den. Klicka här för att se Dan Browns instruktionsvideo som jag använde mig av.


Steg 1: Lös första lagret så att ovansidan är helt i en färg, med varje bit på rätt plats. Det här steget kan man klura ut på egen hand. På bilden är den vita sidan vänd uppåt, med den gröna sidan till höger och den röda till vänster. Första lagret är på plats.





Steg 2: Lös andra lagret. På bilden har jag lagt kuben upp och ner så att det färdiga lagret ligger i botten. (Eftersom jag var tvungen att börja från början använde jag denna gång den gröna sidan i botten, eftersom det var så instruktionsvideon gjorde.) Nu är alla bitar på rätt plats utom det översta lagret, som ska ha den blå sidan upp.



Steg 3: Lös tredje lagret. Kuben på bilden är nästan klar. Bara två hörnbitar måste vändas, vilket man gör med en enkel "formel". I det här steget känns det som om man förstör alla lager man byggt upp, men bara man fortsätter med samma formel så hamnar allt på plats igen. Jag fattade inte detta, utan började om från början tre gånger helt i onödan för att jag trodde att jag hade gjort fel.


Klar! Nu är det bara att öva så man kan lösa den utan instruktioner och på bara några minuter. Guinness World Records nästa! Vem behöver TV när man har en Rubiks kub?

Det här, gott folk, det är något att sätta på CV:t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar