Rätta uppsatser

  • 0
Ja, här sitter jag i mitt rum och läser andra elevers uppsatser. Det är nämligen ett av mina nya jobb, att läsa och betygsätta uppsatser. Och det är inte vilka uppsatser som helst, utan det är uppsatser som handlar om mycket personliga upplevelser och tankar, skrivna av elever i den psykologikurs som jag själv tog förra terminen. Jajemän, häromveckan träffade jag på min lärare i bokhandeln och hon frågade mig om jag ville jobba för henne. Hon måste verkligen lita på mina skrivkunskaper, för efter att ha läst igenom ett tjugotal uppsatser (alltså ungefär hälften) inser jag hur svårt det är att sätta betyg på dem. Det ska vara rätt grammatik, rätt format, ingående analys, relevanta exempel etc. Jag vet att jag har en tendens att vara väldigt hård, men man vill ju inte vara för snäll heller. Det är ett klurigt jobb, och aningen tidspressat (jag läser ca 40 uppsatser i veckan) - men det är väldans roligt! Tänk att jag får betalt för att göra detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar