Självporträtt

  • 0

Har ni någonsin hört någon säga att ni har en vacker hjärna? Det har jag. Jag går nämligen en kurs här på UCLA som heter Laboratory in Functional Neuroimaging. Vi lär oss teorin bakom fMRI – magnetfält, protoner som snurrar, syremolekyler som tas upp i blodet – men vi analyserar också data från verkliga experiment på människor. Förra veckan besökte vi Semel Institute vid UCLA, där min lärare och andra forskare utför en massa coola studier om vad som händer i hjärnan när man utför olika uppgifter. Jag anmälde mig som försöksperson och fick ligga i en klaustrofobiskt trång skanner medan mina kursare stod bredvid och analyserade aktiviteten i min hjärna. Bilden ovan föreställer alltså mitt huvud och min hjärna. Min uppgift var att föreställa mig att jag spelade tennis, och så jämfördes hjärnaktiviteten med när jag tänkte på inget särskilt. Min lärare ställde en fråga (t.ex. "Har du några syskon?") och om svaret var ja, skulle jag låtsas att jag spelade tennis varje gång han sa YES och tänka på inget särskilt när han sa NO. Tvärtom om svaret på frågan var nej. Bara genom att titta på hjärnaktiviteten kunde mina kursare lista ut svaret på frågan. Idag använde vi bilderna av min hjärna i en labbuppgift. Jag fick den bästa och nördigaste komplimangen någonsin då en av mina kursare vände sig om och sa: "You have a very beautiful brain." Man tackar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar