In i dimman

  • 0

Bilden ovan är tagen tidigt imorse, då jag följde med som åskådare på en surfingkurs vid Venice Beach. Vad ni inte ser på bilden är att bara tio meter ifrån mig satt en grupp hemlösa äldre människor som just vaknat upp på stranden. Ni ser inte heller gubben som pratade för sig själv eller tanten som samlade skräp i en kundvagn. Här och var i sanden låg fler hemlösa som fortfarande sov, insvepta i smutsiga filtar. När jag följde strandpromenaden till Santa Monica Pier fick tre alkisar syn på mig. En av dem ropade: "Wanna race?" "No", skrattade jag och skakade på huvudet. "Come on", ropade han tillbaka, "you can't beat sexy!" Han kråmade sig för mig i en skämtsam dans och jag fortsatte framåt.

Det är inte obehagligt att promenera på stranden tidigt på morgonen; den är full av motionärer och turister och folk som rastar sina hundar. Men det märks att man inte längre är i Sverige när så många fattiga vistas på samma plats där Arnold Schwarzenegger brukade träna och där filmer som Forrest Gump spelades in.

Under tiden som surfinglektionen pågick såg jag både delfiner och pelikaner. En nyfiken säl guppade i vågorna och försvann sedan ut i havet. För en gångs skull var det inte stekande sol, utan tät dimma. Vågorna var inte jättestora, men surfarna verkade nöjda ändå. Kanske kostar jag också på mig en surfinglektion nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar