Ungdomsböcker

  • 2
Dagens fångst.

Idag läste jag på SVT att "andelen unga som läser böcker och tidningar har halverats under de senaste fyra åren" (läs hela artikeln här). Jag kan knappt tro att det är sant. Studien fokuserade visserligen på ungas användning av medier, men jag kunde inte låta bli att fastna på denna uppgift. Vill folk inte läsa längre?

Själv gick jag idag till bibliotekets ungdomsavdelning och lånade fortsättningen på John Marsdens serie Imorgon, när kriget kom. Jag var väldigt fast vid den serien när jag gick på högstadiet, men jag läste aldrig böckerna som kom senare och som utspelar sig efter kriget. Första delen i den "nya" serien heter Ellie: Så länge jag finns och det var alltså den jag fick med mig hem idag, tillsammans med Virginia Woolf och några fler.

Nej, jag förstår inte det där med att andelen unga som läser har halverats. Ungdomsböcker är bland det bästa som finns! Det säger jag trots att jag antagligen inte räknas in i den åldern som studien omfattade. Maria Gripe, Heddi Böckman, John Marsden, Maj Bylock, Anita Eklund Lykull ... författarna som jag läste och fastnade för är många.

Vilka ungdomsböcker läser/läste ni?

2 kommentarer:

  1. John Marsden, Gunilla Wolde (twiggy-böckerna), Michelle Magorian, Maria Gripe och även Camilla Gripe:)

    Var tvungen att svara här, ungdomsböcker har varit en stor del av mitt liv vissa perioder;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Nu fick jag lust att låna hem en Michelle Magorian också ... :)

    SvaraRadera