Morran, Miró och den bruna prinsessan Lina

  • 0
Igår rensade jag bland gamla teckningar. Det kom fram en massa roligt som jag bara måste få dela med mig av här. För inget har ju hänt i verkligheten om det inte har bloggats eller twittrats eller facebookats, eller hur?

Vi börjar med självporträtten.

5 år. "En brun prinsessa"? Hade den ljusa hudfärgade pennan försvunnit eller var jag bara väldigt solbränd?

7 år. Har någon sett min näsa?

10 (?) år. Tolka själva.

Från självporträtt till Morran. Hon var ett återkommande motiv bland teckningarna från dagis. Fast det var lite oklart hur Morran såg ut egentligen.


Var hon röd med blå armar?


Eller blå med svarta armar (och någon sorts gula vingar)?


Eller hade hon vattkoppor?

Vissa teckningar från låg- och mellanstadiet (jag veeet, det heter inte så längre) var inspirerade av berömda konstnärer.


Chagall.


Van Gogh.


Miró.

Fast mina personliga favoriter är ändå dessa, som blev till någon gång på lågstadiet:


Blomman som inte fick plats på pappret.


Cellon. Lägg märke till att den har hela åtta stämskruvar men bara fyra strängar.


Dinosaurien.

Jag rensade lite i brorsans samling också. Även här ser man spår av andra konstnärer.


Lars Klinting?


Picasso?

Et voilà! Det var barnteckningarna. Leksakerna och skolgrejerna nästa? Nej, jag tror jag ska måla lite först. Morran vill ha fler kompisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar