Det luktar skunk!

  • 2
Idag när jag var ute och sprang fick jag syn på en liten katt som lekte med en sork. Det fick mig att tänka på hur annorlunda djurlivet är här i Sverige jämfört med i Kalifornien. Där ser man kolibrier, pelikaner och ödlor nästan varje dag. Till och med en gråval var en gång vilse i Santa Barbaras hamn. Kackerlackorna och monstermyrorna, däremot, blundar jag helst för. (Klicka här på egen risk.)

Kolibri. Ni skulle bara veta hur lång tid det tog för mig att fånga en kolibri på bild. De är otroligt snabba!

En dag när jag gick längs med stranden i Santa Barbara fick jag syn på en grupp delfiner ett tjugotal meter ut i vattnet. Deras fenor stack upp ur vattnet när de simmade och hoppade förbi. Några minuter senare fick jag syn på en till delfin som simmade i motsatt riktning. Den var bara några meter ut från strandkanten. Folk som var på stranden började ropa och peka mot den. Alla verkade undra vad den gjorde så nära stranden. Helt plötsligt vände delfinen om igen, och då såg jag att den hade hämtat upp två andra delfiner, som måste ha halkat efter de andra. Det var helt fantastiskt att se deras fenor guppa upp och ner bara några meter ifrån mig när de simmade ikapp sina delfinvänner.


Pelikaner på piren i Santa Barbara och pelikan i närbild. Ni kan ju låtsas att det simmar en delfin i vattnet också.

En annan gång satt jag hemma och pluggade i köket när jag hörde något som prasslade utanför fönstret. Jag tittade ut och upptäckte en stor, äcklig pungråtta som klättrade förbi bara någon meter ifrån. Kamerabesatt som jag är försökte jag ta en bild av den, men det var alldeles för mörkt ute.

Här borde jag haft en bild på en pungråtta, men det har jag inte. Istället får ni en söt liten ödla som jag hittade på en av Santa Barbaras vandringsleder i bergen. Vill ni veta hur äcklig en pungråtta ser ut så får ni googla det.

Vi hade många spännande djur som bodde kring huset under mitt andra collegeår. Tvättbjörnar såg man ofta, och en skunkfamilj hade vi också. Jag såg dem springandes förbi poolen en morgon när jag hade vaknat extra tidigt. Det blev ingen simtur den morgonen, kan jag lova. Uttrycket "det luktar skunk" kommer inte från ingenstans - skunk luktar nämligen vidrigt! Det är svårt att likna lukten vid något annat, men den är lite sötsur på något sätt. Ibland var vi tvungna att stänga dörrarna till dansstudion för att en skunk hade varit i farten utanför.

Det fanns en massa häftiga djur i Santa Barbara som man aldrig skulle se här i Sverige, och jag önskar att jag hade kort på alla. I och för sig tycker jag att de svenska djuren är ganska intressanta, de också. Om ni ser någon som står och fotar kaniner eller larver eller fåglar med en knallrosa kamera så är det nog jag.

2 kommentarer:

  1. Jag kollade upp pungråttan på wikipedia. Tyckte de såg ganska söta ut. Men de kanske är mindre söta när de klättrar precis utanför fönstret.

    Kram
    /C

    SvaraRadera
  2. Ja, den såg visst ovanligt söt ut på bilderna. Men den jag såg var verkligen äcklig! Haha!

    SvaraRadera