Audition för Disneyland Paris

  • 2
När man gör audition är man endast ett nummer på en svart dansdräkt.

I morse klockan 09:15 anlände jag till Pineapple Dance Studios för min audition för look-a-like/paraddansare på Disneyland Paris. Jag hade tur som kom tidigt, för bara de första 500 sökande blev insläppta. Resten fick stå kvar i kön utanför.

Först fick man fylla i ett formulär med namn, adress, längd, vikt, ögonfärg m.m. Sedan ställde man sig i ytterligare en kö för att få sin längd mätt. Vi samlades sedan i Pineapples största dansstudio, som inte kändes så stor när vi var tvungna att sitta med väskorna i knät för att få plats. Det var tänkt att vi skulle ha fått ett 20 minuter långt introduktionstal, men eftersom vi var så många hoppade de över den delen. Istället blev vi indelade i två grupper för att utföra första delprovet, som är animation. Animation-sektionen går ut på att man ska spela flera olika Disneykaraktärer i följd och se så "animerad" ut som möjligt genom att använda olika ansiktsuttryck, stora rörelser, och vara originell (hur man nu är det bland 500 andra sökande). Vad jag hört är animation-sektionen likadan för alla auditions och såg ut såhär: gå fram som en cowboy i 8 takter, gå runt i en cirkel som pirat i 8 takter, stanna på plats och var en av de sju dvärgarna i 8 takter, gå åt vänster i 4 takter och gör en pose som en skurk, upprepa åt höger, nig som en prinsessa/buga som en prins i 8 takter, vinka och gå av "scenen" i 8 takter. Sammanlagt var koreografin ca 20 sekunder lång och utfördes till käck musik à la Disneylandparad.

Efter att vi lärt oss hela koreografin var det dags att visa upp den för panelen. Vi blev inkallade i grupper om 10 deltagare. När en grupp var klar ropade panelen upp vilka av de 10 deltagarna som gått vidare. Jag kände mig ganska nervös innan, men det kändes rätt bra när jag väl gjorde det. Dock verkade panelen inte lika imponerad, och jag blev lite förvånad när de inte ropade upp mitt nummer. Jag fick alltså gå därifrån efter att ha visat upp mig i 20 sekunder och utan att ha genomfört delprov nummer två, dansprovet. Jag kände mig lite besviken men höll ändå huvudet högt när jag gick därifrån.

Sedan satte jag mig i rännstenen och tittade på gatuunderhållare i Covent Garden och tänkte på att jag kommit in på UCLA.

2 kommentarer:

  1. Thomas fra Norge3 maj 2010 kl. 22:14

    Du gjorde ditt beste, du har ingen bilder av deg selv på din blogg, så jeg vet ikke hvem du er.. Det var sykt mange mennesker og utrolig varmt! Jeg kom videre til the final round som Character Performer og fikk et kort med teksten: du blir kontaktet innen 6 måneder. Lykke til på UCLA!

    SvaraRadera
  2. Tack! Och kul att du hittat hit! Lycka till med Disney!

    SvaraRadera