Kvarterets spionerande turbangranne

  • 1
Är det bara jag, eller är det normalt att ha ett offentligt jag och ett icke-offentligt jag? Det offentliga jaget är det som har på sig obekväma men fashionabla jeans och som inte petar i näsan, medan det icke-offentliga jaget är det som går klätt i långkalsonger och äter direkt ur kastrullen. Det vore total katastrof om det offentliga och det icke-offentliga jaget skulle förväxlades.

Idag gick det icke-offentliga jaget runt i lägenheten iklädd T-shirt storlek XXL à la amerikansk basketmatch och med handduksturban på huvudet, då dörren till trappuppgången plötsligt gnisslade om att någon var på antågande. Och eftersom jaget råkade befinna mig vid fönstret just vid den tidpunkten och eftersom det trodde att den som öppnat dörren var dess egen rumskompis, så fick det för sig att vrida på huvudet och titta ner. Det var inte rumskompisen. Det var en tjej, som av okänd anledning fick för sig att titta rakt upp i jagets fönster, rakt på det turbanklädda icke-offentliga jaget. Det turbanklädda icke-offentliga jaget insåg då att det var turbanklätt och tog genast ett steg bakåt. En liten stund senare var det icke-offentliga jaget fortfarande turbanklätt och stod och vek kläder. Av någon anledning stirrar det rakt ut genom fönstret, och självklart går tjejen (tillsammans med jagets granne) förbi igen på gatan nedanför. Och självklart vänder de sig om båda två och blickar upp på det turbanklädda icke-offentliga jaget som i just det ögonblicket blir kvarterets spionerande turbangranne. Nu är mitt icke-offentliga jag inte lika icke-offentligt längre.

1 kommentar: