Så firar man jul i Kalifornien

  • 1
För en och en halv vecka sen flyttade jag från värdfamiljen och in i ett hus där jag ska dela rum med en fransyska när hon kommer tillbaka från Frankrike efter jullovet. Min förra rumskompis åkte tillbaka till Sverige precis innan jul och sedan dess har jag undvikit att vara ensam hemma. Istället vaknade jag upp på julaftons morgon i min pakistanska kompis lägenhet och medan hon fortfarande låg och sov gav jag mig ut på stan. Det var varmt och strålande solsken, så det var inte bara på grund av mina rödsprängda, infekterade ögon (jag har åkt på en ögoninfektion) som jag hade solbrillorna på under julshoppingen.

På julaftons kväll gjorde jag köttbullar och bakade bröd och bjöd över några vänner på julmys. Det är det som är den bästa delen med att ha flyttat ut från Mexifamiljen - jag kan bjuda över kompisar precis när jag vill.

På juldagen tog jag sällskap med några kompisar för att spana in en kyrka. Dock var vi sena dit så vi missade större delen av gudstjänsten, som för övrigt inte var nån hit. Men å andra sidan är jag ju inte så kyrklig av mig... Vi beslutade för att åka ut till Montecito, ett av Santa Barbaras fina områden, där gatlampor är förbjudna för att invånarna vill kunna se stjärnorna på nätterna och där till och med Oprah har ett hus. Vi gick ner till stranden och stannade där och tog en massa foton. Julfirande i strålande sol vid havet - kan man komma längre bort från Sverige?

På kvällen följde jag dock med på svensk julmiddag och då kändes det verkligen som att vara i Sverige - jag vet inte om det var på gott eller ont men trevligt var det i alla fall. Så det blev allt lite julskinka och janssons i år igen.

1 kommentar:

  1. Hej Lina, här är Tomas, et par timmar inn pa det nya aret. Jag är just nu i Berlin. Vill bara önska dig ett gott nytt ar, till farsan oxo, och hoppas att vi hörs mera.

    SvaraRadera