Filmpremiär: Transcendence (eller: dagen då jag befann mig i samma rum som Johnny Depp)

  • 0


En av punkterna på min lista över saker att göra under mitt utbytesår var att gå på filmpremiär i Westwood. Det är nämligen en hel del filmer som har sin premiärvisning här vid UCLA. Röda mattan rullas ut, fansen samlas och skådespelarna poserar framför kamerorna. Fram till den här veckan hade jag inte själv deltagit i evenemangen, utan mest av en slump promenerat förbi medan de pågick. I måndags råkade jag exempelvis gå förbi efterfesten för filmen Draft Day i samma stund som Kevin Costner klev ur en bil två meter ifrån mig.

I torsdags hade några av mina kompisar fixat biljetter till premiären av Transcendence. Självklart sa jag ja när jag blev erbjuden att följa med. Vi trodde att vi bara skulle få se premiärvisningen och att skådespelarna skulle se den i en annan biograf (det finns två biografer i Westwood och de ligger precis mitt emot varandra), men efter att ha köat i ungefär en halvtimme och det äntligen var vår tur att släppas in så visade det sig att vi skulle få sitta i samma salong som skådespelarna. Snacka om att det blev liv i oss.

Vi blev visade nerför gatan och förbi röda mattan där huvudrollsinnehavarna höll på att intervjuas. Innan vi fick gå in i salongen var vi tvungna att gå igenom en metalldetektor och få våra väskor genomsökta. Väl därinne minglade vi bland finfolket (läs: betedde oss som groupies) innan vi gick till våra platser och filmen började. Filmen i sig var ingen höjdare (men vad förväntar man sig av Hollywood?) men det var lite häftigt att sitta i samma rum som Jack Sparrow Johnny Depp, Kate Mara, Morgan Freeman och andra skådespelare som man annars bara ser på filmduken.

När filmen var över dröjde vi kvar en stund i hopp om att Johnny Depp skulle komma ut, men när han inte gjorde det bestämde vi oss för att gå och äta. Ett tag övervägde vi att hoppa på en av partybussarna som skulle skjutsa finfolket till efterfesten, men vi insåg snart att våra "business casual" outfits var alldeles för casual för att vi skulle lyckas. Dock visade det sig att efterfesten hölls på Hammer Museum som ligger precis mittemot restaurangen vi tänkte gå till, så vi gjorde ett försök att ta oss in genom att visa upp våra filmbiljetter och låtsas att de var biljetter till festen. Surprise, surprise, det lyckades inte.

Det var ändå en lyckad kväll. Så lyckad, till och med, att vi har bestämt oss för att gå på fler premiärer. Nästa gång ska vi även försöka fixa biljetter till efterfesten. Jag tror jag måste köpa nya kläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar