121 böcker

  • 0
2011 var året då jag läste 121 böcker. Av dessa var 59 skrivna på svenska som originalspråk och 41 på engelska. 92 var ungdomsromaner och de flesta plockade jag på måfå från bibliotekshyllorna. Ingen biblioteksdöd här inte!

Här är topp 5 (utan inbördes ordning):

Var är Alaska?
Författare: John Green
Land: USA
Motivering: Underhållande samtidigt som den har djup. John Green skriver med finess.
Vad skulle du ha valt?
Författare: Annika Thor
Land: Sverige
Motivering: Fint skriven!
Lycklig resa
Författare: Fridrik Erlingsson
Land: Island
Motivering: Fint skriven!
If I Stay
Författare: Gayle Forman
Land: USA
Motivering: Fint skriven! Seriöst. Det här är den enda bok som någonsin fått mig att (nästan) fälla en tår mot slutet. Så vacker är den. Den har även en mycket fin uppföljare.
Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Land: USA
Motivering: Spännande, spännande, spännande. Hela trilogin är gjord för sträckläsning och storyn känns väl uttänkt. Och så är den fint skriven!





När jag ändå håller på kan jag lika gärna skryta med att jag förutom alla ungdomsböcker läst Iliaden (Europas äldsta litterära verk, nedtecknad ca 700-600 f. Kr.), en massa gamla grekiska dramer, Dantes Den gudomliga komedin, Shakespeare, delar av Don Quijote (första "moderna" romanen) och mycket mer.

Ni kan ju gissa vad jag ska göra efter att jag publicerat det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar