Godisgrisar är vi allihopa

  • 0
Vad har fikon och choklad gemensamt? De passar utmärkt till julgodis! Jag älskar att baka julgodis, inte för att jag älskar jul eller för att jag älskar godis, utan för att det är roligt att pyssla med. Problemet är dock att det blir väääldigt mycket godis hemma ... om man nu kan kalla det för ett problem.

Chokladrulle med nötter och torkad frukt enligt det här receptet. Tips när man "rullar" den: svep in den i plastfolie som du sedan tar bort när rullen har stelnat i kylen.

Till chokladen ovan använde jag torkade fikon. Detta är något som jag lärde mig tycka om i Santa Barbara, där man på Farmers Market kan köpa fikon som odlats och torkats lokalt. Vad som är roligt är att de har olika sorter. Till exempel kan man köpa torkade fikon som antingen är svarta (Black Mission figs) eller ljusa. Tro det eller ej, men smaken varierar väldigt mycket mellan olika sorters fikon!
Fikonträd på State Street i SB.

Förutom att välja mellan olika sorters frukt kan man också välja mellan sulphurized och natural torkad frukt. Torkad frukt som man köper i affären innehåller ofta kaliumsorbat (E202) eller svaveldioxid (E220) för att behålla smak och färg. Om man jämför en "naturligt" torkad aprikos med en behandlad torkad aprikos brukar man kunna se stor skillnad. Faktum är att de naturligt torkade frukterna oftast är godast!

Något annat som man kan köpa på Farmers Market är dadlar, inte bara en sorts dadlar utan massvis! Nu tänker ni säkert på dadlarna man köper i plastförpackningar på ICA, men jag lovar att de man köper i Kalifornien är något helt annat! Vissa är fasta och inte så söta, andra är som kola både i smak och konsistens, vilket för oss tillbaka till det här med julgodis ...

Knäck smaksatt med honung och vanilj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar