Konsten att resa med lätt bagage

  • 0
Den här lilla väskan fick jag när jag tog studenten för tre år sedan. Jag stod på skolgården tillsammans med hundratals andra studenter då den hängdes runt min hals och jag samtidigt mottog antagningsbeskedet från SBCC. På väskan satt en liten lapp där min författarmamma hade skrivit: "Lätt bagage på livets resa!" Ett par månader senare reste jag iväg med min 23-kilosväska till Kalifornien, och vad var då ett bättre namn på min blogg än just Med lätt bagage på livets resa?

Det här med lätt bagage har varit ett tema genom hela mitt liv sedan dess. Min danslärare och jag hade en diskussion om det en gång, och hon berättade att när hon var yngre och turnerade runt blev hon ofta tvungen att offra vissa saker som inte fick plats i bagaget. "If it doesn't fit in the trunk, you don't need it", sa hon.

Tänk vad praktiskt det vore om allt jag behövde fick plats i den där lilla väskan. Fast det gör det ju, egentligen. Efter två och ett halvt år i Kalifornien och tre månader i London är mitt bagage fyllt med minnen och härliga upplevelser. Ljudet av vågorna när jag ska sova, det svettiga dansgolvet under mina fötter, blyertspennan i min hand på slutproven, lukten av Londons bussar ...

Allt får plats i en liten väska med jordgubbar på.

23-kilosväskan och den lilla väskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar