Arbetssam i USA, arbetslös i Sverige

  • 0
Förra sommaren sökte jag 20 sommarjobb. Fick inget. Sommaren innan det sökte jag 5-10 stycken. Fick inget. I år sökte jag ett eller två sommarjobb. Skyller mig själv för att jag inte fick något.

I USA är det olagligt för mig att jobba (förutom de 19.5 timmarna i veckan på campus som man kan få arbeta om man lyckas hitta något). Där får jag ständigt nya jobberbjudanden. Engelskhandledare. Engelsk-/matte-/franskhandledare. Lärarassistent. Allt-i-allohandledare. Uppsatsrättare i psykologi. Provrättare i biologi. Stå-i-kassanare i hobbyaffär. Hund-/hus-/barnvakt. Och nu korrekturläsare.

I våras hjälpte jag en bekants bekant genom att läsa, kommentera och redigera hans två opublicerade romaner. (Fråga mig inte varför en amerikan ber en svensk om hjälp.) Igår fick jag ett e-mail ifrån en person som hört talas om detta och som nu också vill ha min hjälp. Hur bör jag tolka detta? Och vad skriver man till en ensamstående förälder som varken har erfarenhet eller pengar och som inte ställer några frågor, inte ens vill du hjälpa mig? eller hur går detta till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar