Kalifornien kl 17:15

  • 3
Just nu sitter jag vid en av skolans bästa utsiktsplatser: fotbollsplanen. Medan fotbollskillarna svettas på planen sitter jag här med en sallad från Lazy Acres och bara njuter av att vara vid havet. Det är fortfarande sommar här. Solen steker och fiskmåsarna seglar i luften. Hur är det i Sverige? Har löven blivit bruna än?

(Sidnot: Motionerande kille lägger sin iPod och bilnyckel några meter här nedanför, vänder sig till mig och säger: ”If anybody tries to take this, beat ’em up OK?” Haha.)

Jag har just varit på audition till årets danskonsert, som kommer bli en mycket intressant sådan. Vi kommer nämligen inte att uppträda på en scen i år, utan på olika platser på skolan. (Det kanske låter tråkigt, men kom ihåg att min skola antagligen har ett av världens vackraste campus. Om man får skryta.) Konserten ska bli som en sorts ”live art”; publiken kommer bli tilldelad en karta och så kommer de få gå runt till de olika platserna där grupper av dansare dyker upp. Det hela kan komma att bli hur bra som helst, eller katastrofalt. Det är helt upp till oss 25 dansare. Jag tycker i alla fall det ska bli väldigt spännande. Jag litar på min koreograf.

Resten av mina lektioner trivs jag väldigt bra med. Jag läser som vanligt en salig blandning av kurser: konsthistoria, engelska, film, biopsykologi, psykologi med experiment. Jag har planerat schemat så att jag kan få en AA (Associate’s Degree of Arts) i psykologi med Certificate of Highest Honors. Det sistnämnda får man om man väljer extra svåra kurser som är till för de som vill lite mer. Honorskurserna är min stora räddning, skoltönt som jag är. Det är där jag hittar flest vänner.

Jag har checkat ut från vandrarhemmet nu. Ikväll ska jag bo hos en kompis. Dock meddelade hon just att hon måste jobba klockan åtta i morgon bitti, vilket betyder att jag måste hitta en annan plats att spendera min morgon och dag på. Stranden kanske. Eller skolbiblioteket. Man får ta var dag som den kommer när man är bostadslös. När jag berättade om denna nya filosofi i min vandrarhemsvardag för min danslärare/koreograf, sa hon bara: ”You would, you adventurous girl.” Och ja, livet är ju ett äventyr.

3 kommentarer:

  1. Haha, rolig kille! Du skulle "snott" (dvs förvarat) hans saker och använt det som ett raggningsknep.

    Det där med dansen verkar ascoolt! Du får ta och lägga upp bilder eller video sen!

    You go, you adventurous (?) girl!

    SvaraRadera
  2. Hej Lina! Av en slump hamnade jag på din blogg- hoppas verkligen att du är den jag tror du är. Sedan tiden på IB har jag själv flyttat utomlands och bor numera i Liverpool där jag studerar till psykolog. Hoppas du trivs lika bra den här gången!

    Petra

    SvaraRadera