Utah, Springbreak och annat

  • 0
Snö på bergen i Utah.

Jag inser att jag inte skrivit på nästan exakt en månad. Inte för att det inte funnits något att skriva om - för det finns det - utan snarare för att jag är lat. Jag ska nu försöka vara olat och göra en sammanfattning av den senaste tiden.

För en och en halv vecka sedan bar det äntligen av till Utah, där jag och sju andra dansare från skolan deltog i en dansfestival. I tre hela dagar tog vi lektioner med lärare från olika delar av landet. Det fanns mängder att välja mellan: balett, modern, partnering, jazz, pilates, yoga, afrikansk dans, Hawaiiansk dans osv. Jag tog dessutom en masterclass med Cleo Parker Robinsons dansensemble (riktigt duktiga dansare), Ririe Woodbury (bästa lektionen jag tagit i hela mitt liv!) och mannen bakom Laker Girls många kända koreografier (dock för mkt cheerleading för min smak). En del lektioner var så bra att jag ville gråta av glädje efteråt - låter konstigt men det var som att vara i dansparadiset.

Planet som tog oss till Salt Lake City.

Jag deltog även i en audition för en sommarintensivkurs, som bestod av ett par kombinationer över golvet och sedan ett solo på 1,5 minut, vilket betydde att jag fick gå fram till musikerna och säga "spela vad som helst" och sedan improvisera inför domarna och de andra dansarna i publiken. Jag hade ingen aning om vad jag gjorde, men efteråt sa mina kompisar att de aldrig sett mig dansa som jag dansade där. Häromdagen fick jag veta att jag blivit accepterad till kursen, men tyvärr kostar det en hel del så jag tror inte jag ska gå.

Förutom lektioner och auditions gick vi på konserter varje kväll, först the Cleo Company och sedan de andra festivaldeltagarna, som blev bedömda av domare. Varje konsert var ca 4 timmar lång. Sista kvällen uppträdde vi själva i den informella konserten, men tyvärr gick det inget vidare. Själv var jag dock så nöjd med hela resan att jag inte brydde mig om att det inte gick bra. Våra dagar i Utah var helt underbara!

En dansstudio i Utah.

Tillbaka i Kalifornien flyter allt på ganska bra. Det har blivit många sena nätter med uppsatsskrivning och uppsatsrättning (fast nu är det slut med det eftersom skolans budgetnedskärningar har gjort att skolan inte kan ha lika många anställda längre). Det har visat att det lönar sig att ligga i, då min engelsklärare tyckte om min senaste uppsats så mycket att hon ska dela ut en kopia till hela klassen. Jag som trodde jag hade C i den lektionen. Med tanke på att det är en honors kurs (alltså extra svår) och att de flesta i klassen har engelska som förstaspråk, så tillåter jag mig själv att vara ganska stolt. Men jag har två nya engelskuppsatser till nästa vecka, så vi får väl se hur stolt jag är när jag sitter uppe klockan tre på natten då...

På tal om sena nätter har jag nu Springbreak. Jag vet inte när jag sov så här mycket sist. För en gångs skull har jag tid att göra ingenting, och då passar jag på att städa huset, ligga vid poolen och sola, handla frukt och grönsaker på marknaden, gå ut och springa, men också att lata mig. Jag hjälper även till i en bekants hobbyäffär, där jag inte bara står i kassan utan även organiserar om hela stället. Vem visste att så många människor är intresserade av modellflygplan, minimotorer och tåg?

Dansen går bra även här i CaliCali. Min jazzlärare och koreograf bad mig och J. att ta foton till ett "flygblad" (har alltid tyckt att den svenska översättningen av "flyer" låter ganska töntig), så idag träffades vi alla på gräset utanför skolan och jag och J. fick leka med olika dans poser vid träd, husväggar och trappor. Det var riktigt skoj. Hoppas bilderna blir bra!

Vad gäller fransmän, amerikaner och läget i vår lägenhet, kan jag säga att allt flyter på ganska bra. Däremot har vi haft åtskilliga problem med diskhor, tvättmaskiner och annat som har med vattenrör att göra. Våra vänner i lägenheten under visade oss en spricka i taket precis under vår tvättmaskin, där vatten droppar ner på deras golv titt som tätt. Vår hyresvärd fick komma och laga och som tur är har tvättmaskinen inte ramlat ner genom golvet (än). Det nya problemet är i stället torktumlaren, som just när jag slängde in mina dyvåta lakan och täcke häromkvällen bestämde sig för att sluta fungera. Det blev till att leta fram husets alla filtar och ringa hyresvärden igen.

För övrig är livet ganska underbart. Jag har ytterligare fem dagar kvar att njuta av mitt lov och förhoppningsvis håller sig det fina kaliforniska sommarvädret så jag kan gå till stranden. Lyxigt värre:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar